Frequently Asked Questions

 
 

Aanpassingen aan de software

Kan ik de updates van het programma GRATIS downloaden ?



De ontwikkeling aan de software ligt niet stil ! Met een team van professionals zijn we continu bezig om het programma zo veel mogelijk aan de eisen van de moderne belegger te doen aansluiten. Als geregistreerde gebruiker van VisionEXPERT kunt u steeds GRATIS de wijzigingen (minor releases) aan het programma downloaden. Merk op dat het hier niet gaat om bugg-fixes zoals bij de meeste programma's het geval is, maar om regelrechte uitbreidingen aan de software. Indien u niet beschikt over een geregistreerde versie (bv een trial-versie) dan moet u deze versie eerst registreren (dus ook aankopen). Pas nadien kan je de recentste versie downloaden.

Update : sedert december 2006 heeft u voor het downloaden van de upgrades van VisionExpert een ServiceContract nodig. Voor VisionLITE is dit servicecontract niet nodig.

 

Waar kan ik een overzicht zien van de aangebrachte wijzigingen ?



Zeer belangrijk bij het installeren van een upgrade is dat u eerst het overzicht met de aangebrachte wijzigingen raadpleegt, zodat u weet welke zaken er precies aan de software werden aangepast. Om een overzicht te krijgen van de aangebrachte wijzigingen kiest u in het programma de menukeuze "Help - VisionExpert Aanpassingen". Het programma toont u dan automatisch het overzicht op de website met alle wijzigingen sinds u het programma laatst bijwerkte. Bovenaan deze lijst vindt u ook steeds het versienummer van de meest recente versie en ook uw eigen versienummer terug. Indien hier geen enkele melding staat dan beschikt u waarschijnlijk over de recentste versie van het programma. Bij "major releases" (zoals bvb van versie 4.0 naar 4.1) zijn de wijzigingen zodanig talrijk dat meestal slechts enkele hoofdpunten worden aangekaart. (De wijzigingen aan de Basic-versie en de Professional zijn gelijklopend, dus dit is hetzelfde overzicht.)

 

Waar kan ik zien of ik over de recentste versie van het programma beschik ?



Start het programma op en kies in de menubalk van het programma de menukeuze "Help - About VisionExpert...".  Rechtsonderaan in het opstartscherm ziet u dan onder de naam van de geregistreerde gebruiker ook over welke versie u beschikt. Indien hier bv "Professional 4.1 (build 38.982)" staat dan beschikt u over VisionEXPERT Professional versie 4.1. Tussen haakjes staat steeds de "release" en de "build". Hoe hoger de "build" hoe recenter uw versie is.

 

Kan ik dit overzicht ook op de website raadplegen ?



Ook indien u niet over VisionEXPERT beschikt kunt u het overzicht met de aangebrachte wijzigingen raadplegen. Dit overzicht staat op de volgende locatie : overzicht aanpassingen.

 

Gebruikers die de TIJD-versie van VisionEXPERT gebruiken moeten echter DIT overzicht raad- plegen, omdat dit een andere versie betreft : overzicht aanpassingen TIJD-versie. (Merk op dat de release-datums van beide versies kunnen verschillen vanwege het verschil in de functionaliteiten van beide programma's.)

 

De menukeuze "Help-VisionExpert Update" is niet zichtbaar in mijn versie !



Indien u niet over een geregistreerde versie beschikt (zoals bv de trialversie) dan is deze optie inderdaad niet zichtbaar. In sommige eerdere releases van VisionEXPERT 4.0 is deze functie om een onbekende reden onzichtbaar. Gelieve dan de update manueel te downloaden zoals hieronder beschreven staat. Vanaf de volgende releases is dit probleem dan opgelost. Raadpleeg eerst het overzicht met de wijzigingen op de website.

 

Hoe kan ik de recentste versie van het programma downloaden ?



Geregistreerde gebruikers die houder zijn van een ServiceContract kunnen via de menukeuze "Help - VisionExpert Update" steeds de recentste versie van het programma downloaden. Bovendien krijgt u hier eerst een mooi overzicht met een duidelijke beschrijving van alle aangebrachte wijzigingen. Nadat de update werd gedownload moet u het programma herstarten. U zult dan een Setup-programma krijgen waarmee u de upgrade kunt installeren. Het is hierbij belangrijk (!) dat u de upgrade installeert in exact dezelfde directory als uw vorige versie (normaal gezien is dit "c:\program files\visionexpert"). Indien u niet over een ServiceContract beschikt dan kunt u geen updates downloaden.

 

Ik krijg de melding "Er is geen recentere versie beschikbaar" !



Wanneer u deze melding krijgt bij het updaten van de software dan wil dit zeggen dat u reeds met de recentste versie van het programma werkt. Het is ook mogelijk dat de in het overzicht gemelde release nog niet beschikbaar is voor download. Gelieve dus later eens opnieuw te proberen. Wanneer de uiteindelijke update online staat zal deze dan volautomatisch gedownload worden (zie ook hierboven).

 

Kan ik de update ook ergens manueel downloaden en zelf installeren ?



Updates kunnen vanaf december 2006 niet meer manueel gedownload worden. Het downloaden van updates kan alleen nog rechtstreeks vanuit het programma via de menukeuze "Help - VisionExpert Update". Voor VisionExpert-gebruikers kan dit alleen nog indien ze een ServiceContract hebben afgesloten en dit gedurende de looptijd van het ServiceContract. VisionLITE-gebruikers hebben hiervoor geen servicecontract nodig.

 

Worden mijn gegevens overschreven bij de installatie van updates ?



De upgrades van de software bevatten nooit koershistorieken. Ook uw bestaande lijsten en schermen zullen nooit overschreven worden. Maar toch is het aangeraden om minstens één keer per maand een backup te maken van het programma en zijn instellingen. Doordat alle gegevens van VisionEXPERT zich in één en dezelfde directory bevinden is het trouwens zeer eenvoudig om deze directory in z'n geheel op een CDROM of memorycard te kopiëren.

 

Ik krijg de melding : "Dit serienummer hoort niet bij dit programma..."



U heeft de nieuwste versie gedownload en heeft deze ook succesvol geïnstalleerd. Bij het herstarten van VisionEXPERT vraagt het programma u echter om opnieuw te registeren, en bovendien krijgt u de melding "Dit serienummer hoort niet bij dit programma maar bij een ANDER programma" nadat u het serienummer ingevoerd heeft.

 

Waarschijnlijk komt dit omdat u de upgrade zelf manueel heeft gedownload en de verkeerde upgrade heeft gedownload. Er bestaan namelijk meerdere versies van VisionEXPERT. Zo is er onder andere ook een TIJD-versie (TIJD-build) op de markt die exclusief door TijdBeursmedia (TBM/VWD Group) op de markt wordt gebracht. Deze versie bevat onder andere GEEN mogelijkheid om gratis koersen te downloaden, maar bevat dan weer wel de mogelijkheid om fundamentals en nieuwsberichten in te lezen (mits abonnement).

 

De release-datums van de upgrades van de verschillende versies lopen echter niet gelijk. Het is dus mogelijk dat de ene versie eerder ...


alles...